Denne artikkelen er republisert fra Cygnus nr 28, 2021.
Av John Billy Nenningsland (tekst og foto)*
*John Billy Nenningsland (f. 1954), cand.pharm. fra UiO 1980. Arbeidet som provisor ved Flekkefjord apotek, Elefant- og Løveapoteket i Kristiansand. Har drevet apotek i Sandnessjøen, Farsund, Lyngdal (2 forskjellige) og Arendal. Har vært omreisende vikar for Apotek 1 og Allianceapotek. Medlem av Landsstyret i NAF fra Sørlandets krets og leder av Apotekergruppen. P.t. medeier i Lindesnes apotek som er med i Apotekergruppen og vikar ved behov i apotek i Apotekergruppen. E-post: billy-ne@online.no
Som flittig deltaker på årlige ESCP- og FIPkongresser, fulgte jeg godt med på nye trender innen apotek-sektoren. Jeg så at der var stadig mere fokus på innføring av automatiserte varehåndteringsløsninger i reseptur, dvs. roboter. Og da den nye apotekloven i Norge kom og jeg var i den første «bølgen» av de
som solgte sine apotek, tenkte jeg at om jeg noensinne får sjansen til det, skal jeg kjøpe en slik robot.
Etter å ha solgt apoteket mitt, prøvde jeg å finne en ny arbeidsplass hvor jeg kunne trives. Jeg prøvde meg som DK for 2 kjeder,men overgangen ble for stor. Fra å ha bestemt alt på apoteket og til å bestemme ingenting, gjorde at jeg mistrivdes sterkt. Det gikk ikke. Jeg var også omreisende vikar for to av kjedene med hele landet som arbeidsplass i totalt 3 år. Det var spennende, men etterhvert ønsker man å sove mere i sin egen seng.
I 2007 begynte tankene om å starte opp eget apotek igjen og det skulle skje i nærområdet mitt.Der var nå mitt gamle apotek med filialapotek blitt til 2 kjedeapotek som jeg ville måtte konkurrere mot. Hvordan skulle jeg klare den konkurransen, jo jeg måtte skille meg ut fra de andre apotekene, jeg måtte bli anderledes.Og dermed kom tankene på apotek-roboten fram igjen.Der var svaret!
Som ledd i arbeidet med å starte opp nye Lister apotek i Lyngdal, tok jeg så kontakt med «robot-firmaet» ARX. Ingen leverandører av slike løsninger fantes i Norge, naturlig nok, så kontakten ble til England og ARX England ved direktør Tom Simcox.Vi fant umiddelbart tonen og han ba meg ordne et nærmest hemmelig møte i Norge. På den tiden var jeg vikar på Rena apotek og jeg bestilte da fasiliteter til et møte mellom oss på et hotell i Hamar. Stor var min overraskelse da jeg kom dit og ble møtt av tre personer. Foruten direktør Simcox, stilte også eier av ARX Group, Rupert Katrizky og programmerer Luc Hasenfratz opp. Vi gikk igjennom mange problemstillinger i forhold til å starte opp på et nytt apotek i et nytt land, men endte opp allerede der med at dette går vi for.
Jeg hadde valget mellom en italiensk maskin og en tysk, Rowa. (lagd av RolfWagner) og magefølelsen gikk for sistnevnte.
Etter dette hadde jeg nær kontakt med direktør Simcox som nå også ble direktør for Norge. Han besøkte Lyngdal flere ganger og ARX tegnet nå hele resepturområdet til Lister apotek på nytt siden skuffeseksjoner og karusell skulle erstattes av en robot. Men det er ikke bare å bestemme at man skal ha en slik robot. Der er mange praktiske ting som må være på plass før dette er mulig. Egen strøm- og datatilførsel selvfølgelig, med spesifikke krav. Gulvet må være HELT plant og det må tåle robotens vekt på noen tonn.
Der må også være 3,5 meter opp til taket, osv. Etterhvert falt alle brikkene på plass og 1. februar 2008 ble kontrakten undertegnet av direktør Simcox og undertegnede. Denne investeringen på kr. 1.750.000 gjorde at totalkostnaden på det nye apoteket ble ganske høy. Men det var ikke bare kjøpesummen som var høy. Jeg måtte også inngå en serviceavtale på kr. 180.000 årlig.Men denne inneholdt også alt. Jeg fikk en årlig service inkludert, pluss teknisk support når noe var galt. I avtalen hadde jeg en responstid på høyst 6 timer når roboten ikke virket, og husk at servicemannen måtte komme fra London! Det jeg var mest redd for da jeg ringte etter reparatøren, var et det skulle være en filleting som var ordnet på et par minutter av han som kom helt fra London, men det skjedde aldri heldigvis.
Det tomme apotekslokalet ble frigitt 1. mai 2008.Det lå i Sentrumsgården midt i Lyngdal og huset flere forretninger i 3 etasjer, bla. Vinmonopol, Narvesen, Lindex, Eurosko, Gsport osv.
Senteret skulle åpne 8.mai og for de fleste var dette god tid.Men for apoteket var ikke dette mulig pga. roboten. Det tar 3 uker å sette denne sammen og så foreta testing. Fra England kom sjefsingeniør David Bevan og installation manager Robert Young med 2 hjelpere og de satte straks i gang med monteringen. I tillegg holdt Knut Flatset fra Flatsetsund møbel- og trevare med mannskap på å sette sammen resten av apoteket. 8. mai åpnet det nye kjøpesenteret med pomp og prakt, mens det inne på apoteket ble arbeidet så svetten silte med å komme etter raskest mulig.
19.mai var alt klart også på apoteket, og senteret åpnet nærmest nok en gang.
Hoveddelen av roboten består av et firkantet rom i rustfritt stål, 5,6 meter lang, 1,6 meter bred og 3 meter høy. På innsiden er der en masse glasshyller for pakningene og en bevegelig del med sugekopp som laster inn og ut alle pakninger og holder greie på hvor disse er plassert. Denne delen må alle ha. Jeg
hadde også installert en prolog, som var et rullebånd på utsiden av dette rommet. Her plasserte vi alle mottatte pakninger i en haug og så foretok rullebåndet og roboten med sugekopp, resten av dagens varerydding.
Vi valgte en utleveringsdel som leverte hver medisinpakning på benken mellom apotekansatt og kunde på få sekunder.Det gjorde at man i resepturekspedisjonen stort sett satt i ro hele tiden og ikke forlot kunden.
Det var ikke uten nerver at vi slapp inn kundene på åpningsdagen.Vi var de eneste i Norge med dette utstyret, der var ingen i landet å spørre til råds, og det tok 6 timer for tekniker å komme fra London dersom noe skar seg. Vi kom «levende» fra det og de ansatte som allerede hadde døpt roboten til «Robert» var fornøyd og kundene måpte til denne nye åpenbaringen.Noen småstopp ble det, men alt i alt gikk dette greitt og de fleste kundene skrøt av roboten. Den var så spektakulær at jeg tror ikke der var et barn i Lyngdal som ikke kom til oss med resepten slik at de fikk se medisinen sin komme ut av roboten og ned til resepturbenken.
Ryktet om roboten spredde seg også utenfor Lyngdal og folk kom langveis fra for å oppleve dette. Også apotekansatte fra flere rogalandsapotek kom for å bivåne dette som kundene deres hadde opplevd i Lyngdal.
Da noen tid var gått og vi gjorde opp status for hva Robert hadde tilført apoteket foruten selve opplevelsen som kunden fikk under selve ekspedisjonen, var det:
Vi ryddet praktisk talt ikke varer i reseptur. Bortsett fra noen pakninger som han ikke klarte å håndtere, forsvant alt av seg selv og varene var på plass i apoteket ca. 45 minutter etter varemottak.
Roboten «visste» alltid hva den hadde på lager, vi behøvde aldri kontrollsjekke varen ved spørsmål på telefon om vi hadde dette på lager. Sa Robert ja, så hadde vi dette.
Meget rask ekspedering da vi slapp å hente varene til resepten.
God kontroll på pakningene, eks. A- og Bpreparater. Han kunne oppgi på sekundet når gitte pakninger kom inn i eller ut av lager i motsetning til et åpent B-skap hvor en manko er vanskelig å oppspore.
Etter hvert ble både apotekpersonalet og kunder vant til dette nye og Robert skaffet oss uten tvil mange kunder. ARX syntes etterhvert at det var tungvint å sende David Bevan til Norge på hasteoppdrag til Lister apotek. I mellomtiden var det nå ansatt norsk direktør for ARX Norge, Per Ivar Rivenæs som de fleste kjente fra grossisten Tamro og Actavis, fant sin plass her og norsk tekniker ble lært opp. Etter hvert ble Oelrik Werbrouck så dreven og kjent med roboten, at London-turene falt helt bort.
Det at vi også oppbevarte A- og B-preparater i denne roboten, ble etterhvert også kjent for Legemiddelverket og vi fikk tilsyn ganske snart hvor blant annet dette ble ført opp som et avvik da det ikke samsvarte med lovteksten.
A-preparater skulle oppbevares i safe. Men etter å ha installert panserglass, sjokkdetektorer og innbruddsalarm i tillegg til de sikkerhetstiltakene
som roboten også hadde, klarte jeg med hjelp fra ARX som kunne opplyse at de på sine mer enn 1000 leverte roboter i Europa, enda ikke hadde registrert ett innbrudd, å få Legemiddelverkets aksept for at dette kunne godkjennes.
Det at Lister apotek hadde denne roboten, begynte nå å bli alment kjent i apotekkretser i Norge. Og det var vel bare den lange avstanden fra Oslo til Lyngdal som gjorde at det ikke ble presentert i fagtidsskriftene her til lands.Men i ARX Norge sin salgsbrosjyre, presenteres undertegnede med tekst og bilde som den første på dette feltet.
Etterhvert skulle det bli flere.Vi hadde etter en stund besøk av representanter fra Andebu apotek iVestfold som ikke lenge etter ble de nr. 2 i Norge med slik robot og nr. 3 ble så Asker apotek med sin «Ask».
Det «tok først av» da Sykehusapotekene iVest bestemte seg for samlet å installere samme modell.
De norske apotekkjedene gikk aldri for disse robotene. De var dyre i innkjøp og skal man gange innkjøpsprisen med antall apotek i en kjede, kommer man fort opp i en milliardinvestering. På den måten ble markedet i Norge for denne løsningen veldig begrenset. Da jeg solgte Lister apotek til Vitus-apotek 1. desember 2014 var roboten godt innarbeidet i apoteket, men det tok dessverre ikke lang tid før den endte sine dager i en stor container. Dette til stor skuffelse for mange. Men det var nok ikke hovedgrunnen til at også apoteket måtte legge inn årene bare 3-4 år senere.
Av John Billy Nenningsland (tekst og foto)
John Billy Nenningsland (f. 1954), cand.pharm. fra UiO 1980. Arbeidet som provisor ved Flekkefjord apotek, Elefant- og Løveapoteket i Kristiansand. Har drevet apotek i Sandnessjøen, Farsund, Lyngdal (2 forskjellige) og Arendal. Har vært omreisende vikar for Apotek 1 og Allianceapotek. Medlem av Landsstyret i NAF fra Sørlandets krets og leder av Apotekergruppen. P.t. medeier i Lindesnes apotek som er med i Apotekergruppen og vikar ved behov i apotek i Apotekergruppen. E-post: billy-ne@online.no