Denne artikkelen er republisert fra Cygnus nr 17, 2010.
Av Per Nortvedt
Profesjoner representerer en form for sosialt organisert virksomhet som bygger på et politisk mandat. Det gjelder også reseptaryrket. Samtidig er profesjoner også bestemt av sitt kunnskapsgrunnlag, som bygger på vitenskap, men også erfaringsbasert kunnskap og skjønn. Men profesjonene i det moderne velferdssamfunnet har et samfunnsoppdrag. De har en politisk legitimitet for sin virksomhet (Grimen 2008). Moderne profesjonsteori (Freidson 2001, Evetts, 2003) legger vekt på nettopp dette; at profesjoner ikke bare er sammenslutninger i kraft av at de har monopol på en bestemt type kunnskap, men i kraft av at de har et særegent samfunnsoppdrag. En profesjon kan ikke, og må ikke, bare forstås ved sitt kunnskapsgrunnlag, men like mye må en profesjon forstås politisk og organisatorisk. Denne vektleggingen av det politiske grunnlaget for profesjoner er viktig for forståelsen av profesjonsetikk. På den ene siden må profesjonsetikken forstås politisk (Grimen 2008). En profesjon (som reseptaryrket) er satt til å ivareta en funksjon i samfunnet som bidrar til menneskets og innbyggernes velferd, til å fremme deres ve og vel. Profesjonen har derved et politisk mandat som er verdibestemt, vi sier at det er normativt.* Det har visse helt klare verdimessige forutsetninger som for eksempel handler om å bidra til innbyggernes individuelle og felles velferd.
*) At noe er normativt betyr i denne sammenhengen at det eksisterer visse verdier som er med på å styre utøvelsen av en virksomhet, slik som hva som er akseptable eller ikke akseptable handlinger, hva som er virksomhetenes overordnende målsetting osv.
På den andre siden er profesjonell virksomhet også formet av de individer som til enhver tid utfører profesjonell virksomhet, samt samfunnets kultur og historiske utvikling. Det innebærer at profesjonsetikk ikke bare kan forstås politisk, dvs. i lys av de normer som er gitt profesjonen via samfunnsoppdraget. Profesjonsetikk må også forstås i lys av de som former den daglige pasientrelaterte yrkesutøvelsen, dvs. de enkelte individene og deres personlige forutsetninger og motivasjoner. Profesjonsetikken er et resultat av og vokst fram i et spenningsfelt mellom en profesjons samfunnsoppdrag, dens politiske forutsetninger og profesjonsutøvelsens individuelle forutsetninger.
Den nye helsepersonelloven som ble vedtatt av Stortinget i 1999 (Lov om helsepersonell 1999.07.02 nr 64) omfatter og regulerer i alt 27 forskjellige yrker og funksjonsområder i dagens helsetjeneste. Særlig i tiden etter 2. verdenskrig har man sett en omfattende differensiering av yrker og yrkesfunksjoner i helsesektoren med framvekst av yrker som hjelpepleiere, tannteknikere, radiografer, bioingeniører osv. Men alle yrkene i den moderne helsetjenesten har en ting til felles: Verdigrunnlagene er medmenneskeorienterte og omsorgsforpliktende og retter seg mot å hjelpe mennesker i nød, helbrede sykdom, fremme helse og lindre lidelse. Felles for helsefagene er også at yrkesutøvelsen forplikter på noen grunnleggende personlige og moralske egenskaper i utøvelsen av yrket, det vi ofte benevner som dyder. Å handle ut fra dyd i helsefaglig profesjonsutøvelse innebærer ikke bare at man handler rett med utgangspunkt i rett kunnskap og klinisk innsikt. Det er også viktig hvordan man handler i møtet med den syke pasient eller bruker av helsetjenesten, dvs. hvordan man oppfører seg. Dette at en handling må være ledet av rett innsikt i kombinasjon med gode intensjoner og holdninger, er noe vi kjenner fra den aristoteliske etikken i antikkens Hellas. Hos Aristoteles var det helt sentralt at det ikke er nok å gjøre det som er rett ut fra passende kunnskap. Man må også gjøre det som man bedømmer å være riktig og sant på den rette måten, og med den rette intensjon (Aristoteles 1985).
I helsefagene kjenner man dette særlig igjen fra den gamle hippokratiskinspirerte inskripsjonen «Behandle noen ganger, hjelpe ofte, men alltid trøste». Det som kjennetegner perfekt yrkesutøvelse, er at den innebærer anvendelse av kunnskap i unike og situasjonsbestemte sammenhenger med ivaretakelse av personlige hensyn og moral. Det er dette som i antikkens medisin ble betegnet som legekunst (Hofmann 2009). En slik medmenneskeorientering var sentral i antikkens legekunst; der var det ikke tilstrekkelig bare å være dyktig i sitt håndverk og å kunne sitt fag. Hvis man ikke også hadde dyder, dvs. de personlige egenskaper som skal til for å utøve yrket med de rette holdninger (for å snakke i en moderne språkdrakt: med den rette empati), kunne man ikke snakke om perfeksjon eller kunst i utøvelse av faget. I den greske antikken og i middelalderens hospitalsvirksomhet var yrkesutøverens motiver viktige.Velgjørenhet og nestekjærlighet skulle komme til uttrykk i den konkrete utøvelsen av behandling og omsorg (Nortvedt og Grimen 2004, Vetlesen og Nortvedt 2000).
Antikkens lege var en huslege. Det vil si at han oppsøkte den syke i hjemmet og kunne også ta seg betalt for sin virksomhet (Edelstein 1971). Institusjoner for ivaretakelse av fremmede syke eller hospitaler slik det vi kjenner det i dag fantes ikke, og det er ganske sikkert at legens profesjonsetikk i førkristen tid ikke var motivert av universell medfølelse. Universelle rettigheter til behandling og omsorg eksisterte ikke og det var primært borgeren av Polis (den greske bystaten) som både hadde demokratiske rettigheter og som fikk rettmessig behandling av helsevesenet. Kvinner, barn og slaver var utelukket fra dette moralske univers og det var primært menn med erfaring, alder og av en viss stand som hadde tilgang til helsetjenester (ibid 1967).
Med kristendommens framvekst i Europa så man fra 400-tallet etablering av institusjoner for ivaretakelse av fremmede syke, først i de østlige deler av det store romerske riket (i det Byzantinske øst, nær Konstantinopel) og senere i de vestlige deler av Romerriket (Miller 1985). Grunnlaget for dette var de nytestamentlige forbilder om nestekjærlighet som omfattet et krav om å gi hjelp til fremmede syke og fattige uavhengig av stand og posisjon i samfunnet.
Den franske filosofen Michel Foucault var imidlertid den som i boken «Klinikkens fødsel» frigjorde fortellingen om middelalderens hospitaler fra enhver idealistisk forestilling om individuell og universell nestekjærlighet (Foucault 2000). Foucaults analyse av medisinens kliniske blikk bidro til en forståelse av den enorme betydning og makt moderne vitenskap og utvikling av teknologi hadde for omformingen av medisinsk behandling, den samfunnsmessige organiseringen av denne behandling og maktforholdet mellom behandler og pasient.
«Klinikkens fødsel» (Foucault 2000) analyserer omformingen av hospitalene fra de kristne klosterinstitusjoner og det Foucault kaller allmennhospitaler (som ifølge Foucault i hovedsak ikke bedrev behandling av sykdom, men var institusjoner for oppbevaring av samfunnets fattige, utstøtte og syke) til klinikker der den moderne medisinen i stadig større grad kunne utvikle og etablere sin virksomhet basert på forskning og vitenskap. Hos Foucault finnes ingen romantiserende forestillinger om individuell nestekjærlighet og oppofrelse for å pleie fattige og syke som man kan se framstilt i sykepleietradisjonens forbilder (Nortvedt og Vetlesen 2000).
I stedet viser han hvordan legenes kliniske og diagnostiske blikk går fra å være personorientert og kroppslig fortolkende til å bli objektiviserende og bidrar til fremmedgjørelse av den syke.
Særlig to hovedtrekk ved utøvelsen av helsetjenestens virke i det moderne Europa fra 1850-tallet og utover kan gjenkjennes. Det ene var utviklingen av hospitaler som arenaer for diagnostikk, prognostikk og behandling av sykdom basert på et vitenskapelig kunnskapsgrunnlag (Foucault 2000). Det andre hovedtrekket er et stadig skarpere skille mellom to ulike kunnskapsteoretiske paradigmer for terapeutisk tilnærming og pasientomsorg. Det ene paradigmet legger vekt på kunnskap om objektive sider ved sykdom og helse, mens det andre vektlegger kunnskap om de subjektive sider ved sykdom og lidelse; pasientens erfaringer med og opplevelse av det å være syk.
Den vitenskapelige utviklingen i medisinen, som særlig skjøt fart fra begynnelsen og midten av 1900-tallet, revolusjonerte og mangedoblet medisinens terapeutiske potensiale. Michel Foucaults veileder, den franske nevrolog og filosof George Canguilhem, kalte selv transformasjonen av middelaldermedisinens spekulative forestillinger om kropp og sykdom til en moderne medisin basert på vitenskap og kontrollerte kliniske forsøk et kunnskapsteoretisk jordskjelv av verdenshistoriske dimensjoner (Canguilhem 1978). Fram til 1900-tallet kunne man stort sett ikke behandle sykdom annet enn ved årelating, bruk av urter eller tilrettelegging av kost og miljøet rundt den syke. Kirurgien var for eksempel stort sett begrenset til ren amputasjonsvirksomhet. Etter hvert ble det imidlertid mulig, gjennom det vitenskapelige eksperiment, å finne ut hvilken behandling som var virksom eller ikke. Røntgendiagnostikk gjorde det mulig å se kroppens indre strukturer og patologiske tegn, anestesien humaniserte kirurgien og gjorde det mulig å operere uten å påføre pasienten ekstrem lidelse (Nortvedt og Grimen 2004, Hofmann 2009).
I dag kan man godt hevde, selv om kritikerne har vært mange (Illich for eksempel), at moderne medisin, farmakologi osv. på mange måter er en av modernitetens største suksesshistorier. Mens antikkens og middelalderens behandlere ikke kunne gjøre stort annet enn å bivåne eller med særs sparsomme midler prøve å lindre den sykes lidelser framfør en uavvendelig død, kan man i dag gjøre uendelig mye mer i forhold til å behandle sykdom og å kunne lindre lidelse. Dette må kunne sies på tross av all kritikk som i moderne tid er rettet mot moderne medisin for dens overmot og maktarroganse, at den ikke ser grensene for sin behandlingsiver og at det fortsatt er mange områder der den kommer til kort (Hofmann 2009).
At moderne helseprofesjoner i langt større grad i moderne tid kan behandle, restituere og lindre, innebærer også et enormt profesjonsetisk framskritt. Klassiske hippokratiske idealer om velgjørenhet (å gjøre godt for den syke) og ikke forvolde skade (lindre, bidra til en fredfull død) kan i dag i langt større grad realiseres enn for bare 50 år siden, for ikke å sammenlikne med hva man kunne (eller ikke kunne) i middelalderen og i antikkens Hellas. Klassiske idealer om nestekjærlighet og barmhjertighet overfor den syke kan i dag gis et materielt innhold langt utover det å opptre overfor den syke med omtanke og gode holdninger. Den moderne utviklingen av helsetjenester i vesten har gitt borgeren en større grad av universelle rettigheter til helsetjenester og ikke minst en mulighet til å ha innflytelse på sin egen behandling og omsorg. De moderne profesjonsetiske idealene om rettferdig fordeling og selvbestemmelse (autonomi) er begge et resultat av helsevesenets suksesshistorie (at man kan behandle) selv om man noen ganger behandler for mye. De teknologiske og behandlingsmessige mulighetene reiser selvsagt nye spørsmål og utfordringer. Hvem skal ha rettigheter til behandling? Hvordan skal ressurser prioriteres? Hvem skal sette grensene for behandling, pasienten selv eller lege/ helsepersonell?
Kort sagt, utviklingen av en forskningsbasert behandlingsvitenskap som grunnlag for utøvelse av helsetjenester (basert på det som kan kalles helsevesenets objektive kunnskapsparadigme) har skapt mange etiske utfordringer for helsefagene, men har også bidratt til å realisere universelle rettigheter til helsestell, samt å øke pasientmakt og brukerorientering på bekostning av tradisjonell legepaternalisme.
Men hva så med den andre siden av kunnskapsutvikling og etikk i helsevesenets lange historie? For mens muligheten til å evidensbasere kunnskap og terapi løser noen etiske utfordringer og skaper nye, så er pasienten fortsatt også et subjekt; en person som ikke bare har en sykdom, men som også er syk og som erfarer hvordan det er å leve med sykdom, uførhet, angst eller smerte. Dette at sykdom og sykelighet også har en subjektiv side og innebærer det å være syk, reiser helt spesifikke etiske utfordringer og problemstillinger for helseprofesjonene. De etiske verdiene som er særegne for ivaretakelsen av pasienten som et subjekt, er fundamentalt forbundet med helsearbeiderens individuelle moral, dvs. evner til å være empatisk og forstå den sykes erfaringer og opplevelser av det å være syk, og å kunne handle med de rette holdninger og væremåte i møte med pasienten og brukeren av helsetjenester.
Oppsummeringsvis kan vi si: Ivaretakelsen av pasientens behov for behandling av sykdom eller på annen måte helsesvikt, er fundamentalt forbundet med det å forstå behandlingsmuligheter, kunne stille en diagnose og vurdere prognostikk fra et ståsted som er uavhengig av pasienten som subjekt, dvs, abstrahert fra pasientens egen sykdomsopplevelse eller hans eller hennes vurdering av denne. Det innebærer igjen at rettigheter til behandling springer ut av objektive behandlingsbehov og muligheter, og ikke subjektive preferanser, pasientens relasjonelle tilknytning til helsepersonell, sosial status, kjønn, alder eller liknende. (Med objektive behandlingsbehov og muligheter menes her at behandlingen bestemmes av kliniske forhold som er uavhengig av den enkelte leges persepsjon av det enkelte saksforhold. For eksempel, en forsnevring av koronarkar som fører til myokardischemi, eller et forhøyet blodsukker som et tegn på diabetes. Det kliniske problem eksisterer uavhengig av den enkelte helsearbeiders persepsjon og en pasients rett til helsehjelp er korrelert med disse objektive saksforhold). Profesjonsetikkens politiske mandat springer på denne måten ut av klinikkens objektivitet, at en sykdom kan oppdages og behandles. Pasienten gis rettigheter til helsehjelp ut fra disse saksforhold, og dette er rettigheter til behandling og helsefaglig omsorg som definerer profesjonens etiske mandat og oppgave.
På den andre siden: At det er en person som er syk, ikke et kasus, og at det er en bestemt person som hjelper den syke (som lege, reseptar eller sykepleier), sier også noe om profesjonsetikkens forankring i den individuelle hjelperens moralske egenskaper og allmennmoral. Profesjonsetikken har en fundamental forankring i møtet mellom to individer, en hjelper og en som skal hjelpes, og viktige etiske dimensjoner ved dette møtet er avgjørende for kvaliteten på den hjelp som pasienten får. Det er disse to dimensjoner ved profesjonsetikk, dens politiske rettighetsdimensjon og dens individualetiske dimensjon det i det følgende vil bli rettet søkelys på.
Dette er den norske filosof og profesjonsetiker Harald Grimens påstand i boka «Profesjonsstudier» (Grimen 2008, kap 8). Med dette mener Grimen at profesjonsetikkens mandat er gitt av samfunnet og ikke av individuell allmennmoral eller religion. Profesjoner har et samfunnsoppdrag som er politisk bestemt og definert, og dette oppdraget kan variere fra profesjon til profesjon.
Det betyr igjen, i følge Grimen, at det er oppdragsgiveren (f. eks staten, i Norge Helse- og omsorgsdepartementet) som definerer profesjonsetikkens politiske grunnlag i helsefagene og ikke profesjonen selv eller den enkelte profesjonsutøver. Profesjoner er dermed sammenslutninger som må ha en politisk legitimitet for sin virksomhet. En profesjon kan følgelig ikke bare forstås i lys av den kunnskap profesjonen forvalter eller at den har monopol på bestemte typer av kunnskap og ferdigheter. En profesjons mandat og dens identitet kan ikke engang primært, i følge Grimen, forstås som et resultat av profesjonens kunnskapsgrunnlag. En profesjons legitimitet og autorisasjon er politisk bestemt. At kunnskapsgrunnlaget former profesjonens identitet og gir den et grunnlag for legitimitet rokker ikke ved dette.
Grimen ønsker dermed å forstå forutsetningen for profesjonsetikk i det samfunn som gir profesjonen makt og autorisasjon til å utøve sin virksomhet overfor pasienter. Det er det politiske systemet som bestemmer hvilke rettigheter som borgeren skal ha til helsehjelp og ikke den enkelte profesjon. Likedan er det ikke profesjonen selv, men det politiske system som bestemmer grensene for en profesjons virksomhet, slik som forskrivingsrett, ekspedisjonsrett, behandlingsansvar og andre ansvarsmessige avgrensinger i forhold til andre profesjoner etc. Grimen påpeker på en viktig måte at en profesjon selv må holdes i tømme, at profesjonen kan være styrt av det han kaller subversive hensikter, opptre partisk, ha for tette forbindelser til bestemte markedsaktører (for eksempel legemiddelindustrien etc). At en profesjon har indre selvjustis er ikke alltid tilstrekkelig bolverk mot illegitime hensikter eller med hensyn til å ivareta god pasientetikk. Det beste og verste eksempel på dette er hvordan både leger og sykepleiere i Nazi-Tyskland ble ivrige medløpere og hjelpere i nazistenes ugjerninger og overgrep mot menneskeheten. Lege- og sykepleieprofesjonenes egen etikk var ikke i stand til å stå imot et politisk system som ga profesjonen et umoralsk oppdrag. På den annen side viser også eksemplet fra profesjonenes deltakelse i nazistenes folkemord hvor sårbart en profesjonsetikk er overfor det politiske mandat den er gitt av samfunnet. Ryker den etiske legitimiteten til samfunnsoppdraget, følger profesjonen med og det ser ikke ut til at noen eksisterende individualmoral kan gi et kollektiv av profesjonsutøvere styrke til å stå imot et ytre politisk press og en forringing av yrkesmoralen. Dette ser ut til å være et sørgelig faktum og en politisk, moralfilosofisk og ikke minst praktisk utfordring for moderne profesjonsetikk.
Oppsummeringsvis kan vi si at den ene søylen som er bærende i en profesjonsetikk, er dens politisk bestemte samfunnsoppdrag, og at dette er et oppdrag som ikke er gitt av den enkelte profesjon eller av profesjonsutøverne selv. Nå er det likevel ubestridelig at profesjonsetikkens grunnlag ikke utelukkende springer ut fra organisatoriske og institusjonelle rammer, eller med grunnlag i politisk bestemte målsettinger. Hele den medisinske etikkens idehistorie fra antikken og middelalderens hospitalsvirksomhet viser hvordan den enkelte lege eller sykepleiers egen motivasjon for å hjelpe den syke har vært av avgjørende etisk betydning. En profesjon uten forankring i hjelpere som har dyder, dvs. moralske egenskaper som er viktige for god behandling og omsorg i møtet med den enkelte syke, har ingen etikk. Følgelig er et viktig grunnlag for profesjonsetikk nettopp den moral eller gjerne allmennmoral som representeres ved den enkelte utøver av profesjonell helsefaglig virksomhet, samt den betydning personlige moralske egenskaper har for kvaliteten på møtet mellom hjelper og pasient/klient/bruker av helsetjenester. Derfor kan vi også si at:…
Profesjonsetikken har sitt grunnlag i at mennesket er et sårbart og dødelig vesen. Dette er et grunnvilkår ved det å være menneske (Vetlesen og Stänicke 1999). Profesjonsetikkens fundament utgjøres av det enkle, eksistensielle faktum at et menneske som er sykt, har en lidelse eller er plaget, motiverer et annet menneske til å hjelpe ut fra sine kunnskaper og forutsetninger. At en trenger hjelp og en annen både vil og kan yte hjelp er selve den bærende struktur i all helsefaglig profesjonsetikk. Uten dette åpenbare eksistensielle faktum ville det ikke være grunnlag for noen profesjonsetikk i det hele tatt, ei heller et politisk gitt samfunnsoppdrag. Profesjonsetikkens lange historie i helsefagene har nettopp vist at ut fra fellesmenneskelige grunnvilkår som dødelighet og vår sårbarhet, springer også omtankens, nestekjærlighetens og hjelpsomhetens faktum. Dette er uomtvistelig, og det gjelder selv om legen eller pleieren innenfor den kristne hospitalstradisjonen var opptatt av frelse for den enkelte i det hinsidige, eller antikkens lege var motivert av egeninteresse og ga forrang til borgeren framfor trellen. Det gjelder også selv om profesjonshistorien er full av eksempler på umoral og etisk illegitime hensikter.
Derfor er det riktig å si at et viktig grunnlag for profesjonsetikk er profesjonsutøverens individuelle og personlige moral. Noen vil gå så langt som å så si at individers moral har sitt utspring i en felles moral eller allmennmoral. Uten å gå inn i en diskusjon hvorvidt det finnes en slik allmennmoral, kan vi si at en profesjonsutøvers individuelle moral har noen viktige forutsetninger eller kjennetegn som har klare allmennmoralske og universelle trekk. Hva innebærer så dette?
God profesjonsutøvelse forutsetter hjelpere som kan se og møte pasientens behov på en adekvat måte. Helsearbeideren må ha empati og forståelse med den sykes situasjon, må ønske å hjelpe og kunne gjøre dette med omtanke og medfølelse. Personen må ha evne til å identifisere hvilke etiske problematiske situasjoner og etiske prinsipper som står på spill. Personen må ha en kritisk refleksjonsevne og mot til å tale pasientens sak. Personen må kort sagt ha de nødvendige egenskapene (dyder) som skal til for å realisere de verdier som er sentrale i behandling og omsorgsutøvelse. Mange av disse verdiene, som respekt, omtanke og medfølelse, velgjørenhet, ikke-skade og upartiskhet, osv., er nedfelt i de ulike yrkesetiske retningslinjer som finnes for de enkelte helseprofesjoner.
Å ivareta relasjoner til andre mennesker, og å møte hverandre med omtanke og respekt, er en viktig del av allmennmoralen, men likevel er det intet spesifikt profesjonsetisk i dette. Snarere ser vi realiseringen av dagliglivets moral uttrykt her. Hva skiller så denne relasjonsorienterte profesjonsetikk fra allmennmoralen og privat moral? Vi snakker ikke her om en hvilken som helst relasjon mellom to personer, mellom en person som gir omsorg og en som trenger omsorg. Forholdet mellom helsearbeider og klient er forskjellig fra (selv om det også er viktige likhetspunkter) forholdet mellom to venner, to ektefeller eller mellom foreldre og barn. Et viktig skille mellom privat og profesjonell moral kjennetegnes ved at helsearbeideren overfor klienten eller pasienten er bærer av en bestemt rolle. Hva betyr så det?
Det betyr at forholdet mellom helsearbeideren og klienten/pasienten/brukeren av helsetjenester på den ene siden er definert av pasientens spesifikke helse eller behandlingsbehov, og på den andre siden av helsearbeiderens spesifikke faglige kvalifikasjoner. Pasienten har et spesielt hjelpebehov som bare den profesjonelle i kraft av sin faglige kompetanse kan avhjelpe. Hjelperollen er avgrenset til å dreie seg om et begrenset aspekt ved en persons tilstand og begrensede sider ved pasientens behovssituasjon. Det kan dreie seg om å avhjelpe et spesifikt fysisk behov eller en side av pasientens totale livssituasjon eller psykiske tilstand, og dreier seg sjelden eller aldri om den totale og helhetlige ivaretakelse av og involvering i en persons livssituasjon, slik en kan se i en familie, i et mor-barn-forhold etc. I noen situasjoner er likevel den helsefaglige ivaretakelsen mer omfattende og helhetlig, noe en kan se innenfor langtidsrehabilitering, omsorg for eldre og funksjonshemmede, men også her er den profesjonelle relasjonen begrenset av tid, institusjonelle rammer osv. Profesjonsrelasjonen er tidsavgrenset både med hensyn til varighet og fordi pasientansvaret er splittet opp mellom flere personer og delfunksjoner.Videre er en viktig forskjell på den profesjonelle hjelperrelasjon og privatlivets omsorg karakterisert ved upartiskhet. Mens man i privatlivet har og kan ha en form for ubetinget lojalitet til ens nærmeste som tilsier at en legitimt kan gi prioritet og forrang til ens nærmeste fordi det er ens nærmeste, slik som ens barn fordi det er ens barn, ens ektefelle fordi det er ens ektefelle, kan ikke en lege eller helsearbeider på samme måte gi forrang til ens pasient fordi det er ens pasient. Behandling og omsorg fordeles og prioriteres i profesjonssammenhenger ikke på samme måte etter personlige preferanser og hensyn, men man må fordele og tenke upartisk med hensyn til fordeling av goder og ressurser. En lege kan ikke isolert bare se på bruk av ressurser til sin pasient eller pasientgruppe, men må også vurdere samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av sin ressursbruk. Likedan kan en ikke gi forrang til spesielle pasienter på bekostning av andre pasienter med likelydende eller endog større behandlingsbehov osv.
Når alt dette er sagt, er det også situasjoner der det er glidende overganger mellom det å være profesjonell og personlig i omsorgssituasjoner. Det kan gjelde situasjoner der personlige bånd og tilknytning mellom hjelper og klient er viktig og av stor betydning for helsemessig restitusjon, noe man kan se innenfor langtidsrehabilitering og omsorg. Men det er også aspekter av profesjonell oppførsel som må være mer enn saksorientert og behandlingsfokusert. Når en trøster den syke eller tar omsorg for pårørende i krise, må en også vise personlig involvering og medfølelse. Likedan må en vise et personlig engasjement for at pasient og pårørende skal oppleve seg ivaretatt som personer for sin egen skyld, og ikke bare som kasus for spesifikke behandlingseller forskningsinteresser.
En profesjonsetikk har følgelig både en politisk legitimitetskilde og et grunnlag som er forankret i den profesjonelle aktør selv og i relasjonen mellom den enkelte helsearbeider og klient/pasient. Begge disse sider ved profesjonsetikk er komplementære og viktige. Å si at den ene er viktigere eller mer grunnleggende enn den andre er av mer retorisk interesse enn at det har substansiell betydning.
Det interessante ved debatten om profesjonsetikkens politiske og individualetiske dimensjoner er at den viser hvordan forståelsen av profesjoner og deres rolle er ganske annerledes i dag enn den var for 20–30 år siden. Mens profesjonssosiologien på 1970–80 tallet var opptatt av hva som var kriterier for å benevne et fag en profesjon, og til dels hissige debatter også i helsefagene om hvilke fag som her kunne ansees som profesjoner etc. (Torgersen, Nortvedt), er dette en debatt som nå har mer eller mindre forstummet. Det man er opptatt av nå, er ikke forskjellen på profesjoner og semiprofesjoner, profesjoners status etc., men profesjonenes rolle i kunnskapssamfunnet, deres politiske og etiske legitimitet. Som Grimen (2008) hevder, er mange nå mer opptatt av de politiske sidene ved profesjoner enn bare deres kunnskapsgrunnlag og deres kunnskapsstatus. Som nevnt i begynnelsen av kapitlet, mener noen (som Grimen) primært at en profesjons viktigste kjennetegn og dens legitimitetsgrunnlag er dens samfunnsoppdrag, og det normative grunnlaget for eller begrunnelsen for dette samfunnsoppdraget.
Uansett hva man mener er de viktigste dimensjonene ved forståelsen av profesjoner, deres politiske legitimitetsgrunnlag eller deres indivudaletikk og kunnskapsgrunnlag, så er det noe befriende ved dagens diskusjon framfor debatten om profesjoner på 1970–80 tallet. Man slipper denne endeløse diskusjonen om hvorvidt noen yrker er mer profesjonelle enn andre, mer vitenskapelige enn andre, slik som at det finnes noen hovedprofesjoner, medisin, juss etc. og at alle andre fag bare er derivater av disse. Spørsmålet om makt og status har alltid vært viktig i diskusjoner profesjoner i mellom og særlig ser man dette i helsefagene, jmfr. diskusjoner mellom medisin og sykepleie om sykepleien er et eget fag eller bare en medisinsk assistansefunksjon, forholdet mellom mensendieck og fysioterapiyrket, eller hvilken status reseptaryrket har i forhold til farmasien, osv. osv.Ved at fokuset også skifter fra til utelukkende å konsentrere seg om profesjonskunnskapens status og grenser, til å se på profesjonenes makt og legitimitet som en del av samfunnsoppdraget, vil også de enkelte profesjoners virksomheter kunne betraktes mer kritisk: Trenger man så snevre profesjonsgrenser?
Har den enkelte profesjonen for mye makt på bekostning av andre profesjoner? Gir det yrkesmessige skille mellom ulike profesjoner en god utnyttelse av de samfunnsmessige ressurser på området? Slike spørsmål blir viktige. Slike diskusjoner ser man i dag, særlig som følge av et sterkere og mer kritisk syn på helsevesenets økonomiske prioriteringer, prioriteringer mellom ulike behandlingsformer i medisinen og mellom pasientgrupper. Man kan stille spørsmål om hvilken profesjon som skal ha autorisasjon over en bestemt funksjon eller ulike sider ved den yrkesmessig ansvarsfordeling. For eksempel, hvis en tilsvarende funksjon kan gjøres av en fagperson med kortere utdannelse, hvorfor skal ikke da samfunnet ta konsekvensen av det? Hvorfor skal ikke psykologer ha henvisningsrett og kunne foreskrive visse typer av behandling, eller fysioterapeuter med spesialistutdanning, f. eks i manuellterapi? Denne argumentasjonen ble lagt til grunn den gangen bølgene gikk høyt i den farmasøytiske etat da det ble foreslått å opprette en kortere farmasøytisk utdannelse, reseptarutdanningen. Hvorfor skulle ikke farmasøyter med 3 års utdanning kunne få ekspedisjonsrett? Det ville samfunnsøkonomisk gi fordeler og gi farmasøyter med 5 års universitetsutdannelse mulighet til å bruke sin kompetanse på andre områder. I England prøver de ut nye måter å utvide kompetanseområdet for enkelte helsefagutdanninger. Det er blant annet satt i gang forsøk med utvidelse av kompetanseområdet for farmasøyter som etter tilleggsutdanning får forskrive legemidler til pasient. Begrunnelsen er samfunnsøkonomisk og en avlastning av legene.
Som følge av både høynet utdanningsnivå og kostnadsvurderinger, ser man også en stadig større grad av delspesialisering av yrkesfunksjoner i andre deler av helsesektoren. I England utdannes Clinical Nurse Practitioners til å gjøre mindre kirurgiske inngrep, f. eks ta ut vener fra underekstremitetene på pasienter som skal koronar by pass-opereres (det samme er praksis ved Rikshospitalet i Norge der en spesialtrenet sykepleier har denne funksjonen). Yrkesfunksjoner oppsplittes og som følge av utvikling av ny behandlingsteknologi forandres yrkesfunksjoner internt i den enkelte profesjon. Nye yrkesgrupper tar over funksjoner som tidligere var forbeholdt for eksempel leger eller medisinske spesialitetesfunksjoner, f. eks innenfor kirurgi. Sykepleiere er nevnt, men en kan innenfor høyspesialisert behandling se et inntog av fysikere, matematikere og ingeniører med viktige funksjoner i behandlingsteamet. Man kan se forandring av ansvarsforhold innen medisinens delspesialiteter der indremedisineren tar kirurgens plass (for eksempel i forbindelse med stenting av koronarkar ved bruk av invasive teknikker). Det samme gjelder innenfor nevrokirurgi der nevroradiologen har fått en behandlingsfunksjon mht. aneurysmekirurgi. Store teknologiske nyvinninger, økende spesialisering, økt kritisk fokus på ressursbruk og forvaltning av helseressurser medfører en sterkere politisk styring av profesjonene, samtidig som man ser en større flyt av kunnskaps- og ansvarsforhold fra de klassiske profesjonene til samarbeidende profesjoner og det man før kalte semiprofesjoner.
I tillegg må man ikke glemme den innflytelse som stadig sterkere pasient- og brukerorganisasjoner representerer, ikke minst som et resultat av økt kunnskapsnivå i befolkningen generelt og en større spredning og demokratisering av kunnskap gjennom økt tilgjengelighet og åpenhet.
Profesjoner er i forandring, yrkesfunksjoner som før var forbeholdt de klassiske profesjonene, delegeres til andre yrker. Tilgang til kunnskap og informasjon demokratiseres. Fra å være forbeholdt noen få og samfunnets elite blir kunnskap og beslutninger alle manns eiendom. Selvbestemmelse og beslutningsmyndighet flyttes fra profesjonene, ikke bare til det politiske systemet, men til den enkelte pasient og pårørende. Slik får profesjonene både mindre makt og mer makt. Gjennom spisskompetanse og spesialisering får de økt makt, men innenfor områder som er spesifikke og målfokuserte. På den andre siden får de mindre makt fordi informasjonsteknologi og utdanningsnivå river ned gamle maktstrukturer og paternalistiske beslutningsformer og rutiner. I tillegg blir profesjoner som kan ivareta mer helhetlige omsorgsfunksjoner, viktigere innenfor rehabilitering og langtidsomsorg (som overfor funksjonshemmede, kronisk syke og eldre pasienter). Et hvert samfunn som tar på seg fellesmenneskelige oppgaver, trenger profesjoner. Det som er og blir et stridsspørsmål er: Hvilket ansvar skal profesjonene ha, og hvor uavhengige skal profesjonene være i forhold til de politiske system de er en del av? Historien har lært oss at kritiske og uavhengige profesjoner er viktige, men at en slik kritisk funksjon til syvende og sist avhenger av individer med integritet, moral og respekt for de enkelte borgernes menneskerettigheter.